Ἀλλάζουν λοιπὸν οἱ θεσμοί;
Ἐμεῖς οἱ ἀδαεῖς γνωρίζαμε, ἀπὸ τὴ μέχρι τώρα ζωή μας ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ, ὅτι γιὰ νὰ συγχωρηθοῦν τὰ κρίματά μας ὁ Κύριος ἔθεσε ὡς προϋπόθεσι τὴν ταπεινὴ καὶ ἔμπρακτη μετάνοια. Ἔχουμε ὅλοι γευθῆ τὴν εὐσπλαχνία τοῦ Χριστοῦ, ἀφοῦ πρῶτα μετανοήσαμε καὶ κάναμε τὸν κανόνα ποὺ ἔδωσε ὁ πνευματικός.
Διαβάζαμε καὶ στοὺς βίους τῶν ἁγίων, στοὺς ὁρισμοὺς τῶν πατέρων καὶ γενικὰ στὴν ἐκκλησιαστικὴ ἱστορία, ὅτι στὰ μεγάλα κανονικὰ ζητήματα (κωλύματα, φατρίες, σχίσματα, αἱρέσεις κ.λπ.) ὑπάρχει καθωρισμένος τρόπος ἐπιλύσεως (ἔγκλησις, δίκη, μάρτυρες, ἀπολογία, ἔκκλησις, τελεσιδικία)· εἶνε ὁ τρόπος ποὺ θέσπισε τὸ κανονικὸ δίκαιο, οἱ ἱεροὶ κανόνες τῶν ἁγίων πατέρων, ὁ ὁποῖος διευθετεῖ τὰ ζητήματα. Ὁ ἁμαρτήσας καὶ ἀποκοπεὶς ἀπὸ τὴν ἐκκλησιαστικὴ κοινωνία, ὅταν μετανοῇ, γίνεται δεκτὸς ἀπὸ τὸ θεῖον ἔλεος καὶ ἀποκαθίσταται μὲ τὸν ἴδιο τρόπο· ταπεινὴ καὶ ἔμπρακτη μετάνοια.
Ἀλλὰ τὸν τελευταῖο καιρὸ βλέπουμε νὰ ἐφαρμόζωνται ἄλλοι τρόποι, οἱ ὁποῖοι μᾶς ξενίζουν. Σὲ προσωπικὸ ἐπίπεδο ἀδελφοί μας, οἱ ὁποῖοι ἔχουν ἀκολουθήσει δρόμους ποὺ ὁ θεῖος νόμος ἀποδοκιμάζει, χωρὶς νὰ μετανοοῦν ἀλλ᾽ ἀντιθέτως καὶ ἐπιδεικνυόμενοι, γίνονται δεκτοὶ μετ᾽ ἐπαίνων μάλιστα, ἡ δὲ κεντρικὴ ἐκκλησιαστικὴ ἀρχὴ βλέπει, σιωπᾷ, ἀνέχεται καὶ τέλος τοὺς ἐπιβραβεύει μὲ εὐχὲς καὶ εὐλογίες. Σὲ ἐκκλησιαστικὸ δὲ ἐπίπεδο κοινότητες ὁλόκληρες, ὄχι μόνο μὲ χρόνιες καὶ πεισματικὲς ἐμμονὲς στὴν ἐκτροπὴ ἀλλὰ καὶ μὲ σκληρὴ ἀντίθεσι καὶ ἐπιθετικότητα πρὸς τὴν Μητέρα Ἐκκλησία, αἴφνης, ἄνευ μετανοίας καὶ διορθώσεως, κηρύσσονται κανονικὲς καὶ κοινωνοῦν.
Τὸ λυπηρὸ εἶνε, ὅτι οἱ μέχρι τοῦδε δεχθέντες –καὶ εἰσέτι δεχόμενοι– τὴν βάναυση συμπεριφορὰ τῶν οὕτω πως «ἀποκαθισταμένων» μένουν ἀκάλυπτοι, ἐκτεθειμένοι, ἀέρα δέροντες· ἀπὸ ᾽κεῖ ποὺ περίμεναν παρηγορία καὶ εὐλογία γιὰ τὶς θλίψεις τοὺς κόπους καὶ τὰ μαρτύριά τους, τώρα –ἂς ἐπιτραπῇ ἡ λαϊκὴ ἔκφρασι– τοὺς «ἀδειάζουν».
Ἡ ἐκκλησιαστικὴ κοινωνία
Κωνσταντινουπόλεως – Σκοπίων
Τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο μας ἐπὶ τοῦ σημερινοῦ πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου συνεχίζει νὰ ἐκπλήσσῃ δυσάρεστα μὲ τὶς κινήσεις του, οἱ ὁποῖες δὲν θυμίζουν καθόλου τὸν τρόπο παλαιοτέρων πατριαρχῶν. Στὶς ἐνέργειές του ἐπιδεικνύει ἕναν ἄλλο «ἀέρα», ποὺ δὲν ἔχει σχέσι μὲ τὴν πνοὴ τοῦ ἁγίου Πνεύματος κατὰ τὴν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς. Τὸν ἀέρα, εἰδικὰ στὴν τελευταία ἀπόφασί του ὅπως δεχθῇ σὲ ἐκκλησιαστικὴ κοινωνία τὴν σχισματικὴ ἐκκλησία τῶν Σκοπίων, τοῦ τὸν παρέχει – ποιός; Ἡ γιὰ τὸν Ἑλληνικὸ λαὸ προδοτική –μὴ τὸ λησμονοῦμε– «Συμφωνία τῶν Πρεσπῶν». Ἡ ἐνέργεια ἐκείνη τοῦ κράτους μας φαίνεται ὅτι δὲν ἦταν ἀρκετή· ἔπρεπε νὰ συμπληρωθῇ καὶ μὲ ἐκκλησιαστικὴ βοήθεια. Καὶ ὁ οἰκουμενικὸς πατριάρχης μας ἔσπευσε. Εἶνε πλέον ἐξόφθαλμη ἡ εὐθυγράμμισι τοῦ Φαναρίου μὲ τὶς γεωστρατηγικὲς ἐπιταγὲς τῆς Δύσεως. Ἔτσι ἐξηγεῖται τόσον ἡ ἐνέργεια ὅσον καὶ ὁ …ἀέρας της.
Σὲ διαφωτιστικὴ καὶ σαφῆ τοποθέτησι ἐπὶ τοῦ νέου τούτου ζητήματος προέβη ὁ ὁμότιμος καθηγητὴς τῆς θεολογίας πρωτοπρ. Θεόδωρος Ζήσης μὲ τίτλο «Ἐκκλησία τῶν Σκοπίων – Ἐνισχύεται ἡ προδοτικὴ Συμφωνία τῶν Πρεσπῶν». Οἱ φίλοι ἀναγνῶσται μας μποροῦν νὰ δοῦν τὴν διεξοδικὴ καὶ ἐμπεριστατωμένη αὐτὴ διαπραγμάτευσι ἐπὶ ὅλων τῶν πτυχῶν τοῦ ἀκανθώδους ζητήματος στὸ γνωστὸ ἱστολόγιο «Κατάνυξις».
Ὅσο ὅμως καὶ ἂν τὸ Πατριαρχεῖο μας παρουσιάζῃ τὴν ἐνέργειά του ὡς ἀποβλέπουσαν στὴν θεραπεία ἑνὸς σχίσματος, νὰ μὴ ὑποτιμᾶται ὁ κίνδυνος δι᾽ αὐτῆς νὰ δημιουργηθοῦν ἄλλα χάσματα –Θεὸς φυλάξοι– καὶ νέες πληγές.
Πάντως γιὰ μὲν τὴν διακοπὴ κοινωνίας μὲ τὴν ῾Ρωσικὴ ἐκκλησία (μιλᾶμε γιὰ τὸ ἥμισυ τῶν ὀρθοδόξων τῆς ὑφηλίου), ἡ ὁποία κομματιάζει τὴν Ἐκκλησία, ὁ οἰκουμενικὸς πατριάρχης κ. Βαρθολομαῖος δὲν ἐνοχλεῖται καθόλου («Σκασίλα μου…»)· μὲ τὰ Σκόπια ὅμως σπεύδει νὰ βρεθῇ σὲ κοινωνία, χωρὶς μάλιστα νὰ ἐρωτήσῃ ἄλλους. Δὲν ἔχει, ἀλήθεια, λόγον ἐπ᾽ αὐτοῦ καὶ ἡ Ἑλληνικὴ ἐκκλησία, συνοδικὲς ἀποφάσεις τῆς ὁποίας ἔχουν νὰ κάνουν μὲ τὸ κῦρος χειροτονίας μέλους ἢ μελῶν τῆς ἐκκλησίας τῶν Σκοπίων; Αὐτὸ δὲν φαίνεται νὰ τὸν ἀπασχολῇ· στὴν Οὐκρανία «τακτοποίησε» πολὺ δυσκολώτερες ἐκκρεμότητες, ἐδῶ θὰ δυσκολευθῇ;
Καὶ ἐνῷ διατείνεται ὅτι μεριμνᾷ γιὰ τὴν ἐπούλωσι πληγῶν, στὸ Ἅγιο Ὄρος ἀκούονται ἄλλες ἀναταραχές, μὲ πιθανὴ ἐπανάληψι τῆς «λύσεως Ἐσφιγμένου», ἀπελάσεις ἀντιφρονούντων μοναχῶν κ.λπ.. Ἀναβαθμίζεται καὶ ἀναπτύσσεται ἡ ἀστυνομικὴ δύναμις στὸν Ἄθωνα. Στὸν «Ὀρθόδοξο Τύπο» (φ. 2400/13-5-22) Ἁγιορεῖται πατέρες δημοσίευσαν βαρυσήμαντη καὶ τεκμηριωμένη καταγγελία μὲ τίτλο «Ἀναγγελία ἐπερχομένων δεινῶν ἐν Ἁγίῳ Ὄρει», διότι μὲ τὸ πρόσφατο Προεδρικὸ Διάταγμα 22/23-3-22 ἐπέρχεται κατάλυσις τοῦ ἀπὸ αἰώνων θεσπισμένου καὶ ἰσχύοντος αὐτοδιοικήτου τῆς πολιτείας τοῦ Ἄθωνος.
Ἀναγγέλθηκε κοινὸς ἑορτασμὸς τοῦ Πάσχα γιὰ τὸ 2025
Πολὺ δυσοίωνα προβλέπονται τὰ πράγματα. Ὁ ῥηξικέλευθος κ. Βαρθολομαῖος συμφώνησε μὲ τοὺς χριστιανοὺς τοῦ ἐγγὺς περιβάλλοντός του νὰ συνεορτάσῃ μετ᾽ αὐτῶν τὸ Πάσχα τοῦ 2025. Μεταξὺ αὐτῶν ὅμως εἶνε καὶ οἱ ἰουδαῖοι, γιὰ τοὺς ὁποίους οἱ ἱ. κανόνες ὁρίζουν σαφῶς, «μὴ μετὰ ἰουδαίων ἑορτάζειν». Ἀλλ᾽ ὅταν ἡ νέα τάξις ἐπιτάσσει, πάσῃ θυσίᾳ βρέστε τα μεταξύ σας, ποιός σήμερα ὑπολογίζει ἱ. κανόνες;…
Τραχὺς ὁ ἀγώνας
χιλιάδων ὑγειονομικῶν
Συνεχίζεται καὶ παρατείνεται μέχρι τέλους τοῦ ἔτους τὸ δρᾶμα τῶν 7.500 ἐργαζομένων στὸν τομέα τῆς ὑγείας μὲ τὶς οἰκογένειές των, οἱ ὁποῖοι ἔτσι στεροῦνται τὰ μέσα γιὰ νὰ ζήσουν. Ἡ τόσον εὐαίσθητη γιὰ τὰ δικαιώματα ἄλλων ὁμάδων κυβέρνησί μας ἐδῶ δὲν ἐντρέπεται νὰ δείχνεται τόσο ἀνάλγητη. Τὸ ἀληθινὸ πρόσωπο τῆς νέας ἐποχῆς ἀποκαλύπτεται ἀπαίσιο.
Τὰ παρεπόμενα τοῦ πολέμου
τῆς Οὐκρανίας
Οἱ συνέπειες τοῦ ἀρξαμένου πολέμου τῆς Οὐκρανίας χτυποῦν τὴ χώρα μας. Εἴδη πρώτης ἀνάγκης ἔχουν ἀνατιμηθῆ ἁλματωδῶς, λογαριασμοὶ πνίγουν φτωχοὺς ἀνθρώπους, ἀπειλὲς διακοπῆς παροχῶν ἐγγίζουν… Οἱ κυβερνῶντες ὅμως, φοβούμενοι μήπως προκαλέσουν πανικὸ καὶ πληρώσουν τὸ κόστος, μᾶς καθησυχάζουν ἀπατηλά, σὰν νὰ εἶνε ὅλα καλὰ καὶ ὡραῖα. Ἄλλα κράτη ὅμως, π.χ. ἡ Γερμανία, φαίνεται ὅτι νοιάζονται περισσότερο τὸ λαό τους καὶ δὲν διστάζουν νὰ ὑποδεικνύουν τὰ ἐνδεικνυόμενα μέτρα. Διοικεῖν ἐστι προνοεῖν.
Ἡ πανήγυρις τῆς Ζωοδ. Πηγῆς
Τὴν Παρασκευὴ 29 Ἀπριλίου ἡ ἱ. μονὴ Λογγοβάρδας ἑώρτασε τὴν πανήγυρί της, τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς. Τοῦ ἑορτασμοῦ προέστη ὁ καθηγούμενος τῆς ἱ. μονῆς Δοχειαρίου Ἁγ. Ὄρους ἀρχιμ. Ἀμφιλόχιος, ὁ ὁποῖος καὶ ὡμίλησε μὲ τὴν εὐκαιρία τῆς πανηγύρεως. Ἡ ὁμιλία του δημοσιεύεται στὴν σ. 5 τοῦ παρόντος φύλλου.
Τὸ 9μηνο μνημόσυνο
τοῦ γέροντος Χρυσοστόμου
Tὸ ἐννεάμηνο Μνημόσυνο ὑπὲρ ἀναπαύσεως τῆς ψυχῆς τοῦ προηγουμένου τῆς ἱ. μονῆς Λογγοβάρδας ἀρχιμ. Χρυσοστόμου Πήχου τελέσθηκε στὴν ἱ. μονὴ Ζωοδόχου Πηγῆς Λογγοβάρδας στὶς 8 (ἡ παννυχὶς) καὶ στὶς 9 Ἰουνίου, στὸ δὲ ἱ. ἡσυχαστήριο Ἁγ. Φιλοθέου Καμαρῶν στὶς 4 Ἰουνίου.
Ὅσοι εὐλαβοῦνται τὴ μνήμη του, ἂς προσεύχωνται ὑπὲρ ἀναπαύσεως τῆς ψυχῆς του.