Ἀμόρφωτοι νέοι βεβήλωσαν τὸ ἄγαλμα τοῦ θρυλικοῦ Κατσαντώνη στὸ Κορδελιό.

Τί περιμένουμε ὅταν διαγράφουμε τοὺς ἥρωες ἀπὸ τὰ βιβλία;

Ἀμόρφωτοι νέοι βεβήλωσαν τὸ ἄγαλμα τοῦ θρυλικοῦ Κατσαντώνη στὸ Κορδελιό.

Ζοῦμε σὲ μιὰ χώρα ποὺ μισεῖ τὴν ἐθνική μνήμη.

«ΔΕΝ ΗΞΕΡΑ τί σημαίνει αὐτὸ τὸ ἄγαλμα!». Αὐτὴν τὴν δικαιολογία προέβαλε ὁ νεαρὸς (φαίνεται πὼς ἦταν μέλος ὁμάδος νεαρῶν) ποὺ βεβήλωσε τὸν ἀνδριάντα τοῦ ἐθνομάρτυρος Ἀντώνη Κατσαντώνη στὸ Κορδελιὸ τῆς Θεσσαλονίκης. Ἀνέβηκε στὸ βάθρο, ἔφτυνε τὸ ἄγαλμα καὶ καθύβριζε τὸν ἥρωα, ἐνῷ ἕτερο μέλος τῆς παρέας βιντεοσκοποῦσε καὶ «ἀνέβασε» τὸ ἐπαίσχυντο βίντεο στὰ μέσα κοινωνικῆς δικτυώσεως.

Ἐκ τῶν ὑστέρων ὁ δράστης ἐζήτησε συγγνώμη. Μὲ ἄλλη ἀνάρτηση στὴν ὁποία προβαίνει στὴν ἀνωτέρω δήλωση. Ὅτι «δὲν ξέρει». Εἰδικώτερα ἀνέφερε: «Δὲν εἶμαι Ἀλβανός. Ἕλληνας τσιγγάνος εἶμαι, καὶ δὲν ἤξερα τί σημαίνει τὸ ἄγαλμα. Μόλις τὸ ἔμαθα καὶ ἐγώ, τρελλάθηκα. Λέω, θὰ πάω ἐκεῖ νὰ τὸ σκουπίσω. Θὰ πάρω μαζί μου νερὸ νὰ τὸ σκουπίσω. Θὰ πέσω στὰ γόνατα καὶ θὰ ζητήσω μιὰ ταπεινὴ συγγνώμη. Θὰ τραβήξω καὶ βίντεο καὶ θὰ τὸ ἀνεβάσω στὸ Facebook, στὸ Instagram καὶ στὸ TikTok».

Ἀφήνουμε γιὰ τὴν ὥρα κατὰ μέρος ὅλα τὰ ἄλλα καὶ κρατᾶμε μόνον αὐτό. Ἕνας νέος ποὺ δηλώνει Ἕλλην τσιγγάνος ὁμολογεῖ ὅτι δὲν ἤξερε «τί σημαίνει αὐτὸ τὸ ἄγαλμα». Δὲν ξέρει τί σημαίνει ἡ φουστανέλλα, δὲν ξέρει τί σημαίνει τὸ γιαταγάνι, ὁ ντουλαμὰς τοῦ Κλέφτη, τὸ ἀγέρωχο ὕφος τοῦ Μαχητῆ τῆς Ἐλευθερίας, τοῦ Ἐθνομάρτυρος. Ἐκεῖ ἔχουμε καταντήσει. Ἀκούσθηκε ἀρχικῶς ὅτι ἦταν ἀλλοδαπός, Ἀλβανὸς ὁ δράστης τῆς ἀπαισίας πράξεως. Ποὺ σημαίνει ὅτι στὴν σημερινὴ Ἑλλάδα ἐπικρατεῖ ἀσυδοσία. Ὅτι ἔχουμε δημιουργήσει μιὰ κοινωνία ἀπὸ τὴν ὁποία ἔχει ἐκλείψει ὁ σεβασμός. Ἔρχεται ὁ πρῶτος τυχὼν ἀλλοδαπός, βλέπει ἕναν ἀνδριάντα, ἂν μή τι ἄλλο καταλαβαίνει ὅτι πρόκειται γιὰ πρόσωπο σημαντικὸ γιὰ τὴν χώρα, καὶ αἰσθάνεται ἄνετα νὰ τὸ βεβηλώσει.

Θεωρεῖ πὼς εἶναι ἐπιτρεπτό, ἀποδεκτὸ νὰ προσβάλλει τὴν χώρα καὶ τὸν λαό της. Ἀκόμη χειρότερα, ἂν εἶναι Ἕλληνας, τσιγγάνος ἡ μή. Σημαίνει πὼς ποτὲ δὲν διδάχθηκε ἱστορία, δὲν ἔχει ἐπαφὴ μὲ τὸν λαὸ καὶ τὶς παραδόσεις του. Κεντρικὸ πρόσωπο στὴν λαϊκὴ μοῦσα τῶν Ἀγράφων ὁ Κατσαντώνης, οἱ μάχες του, ἡ προδοσία ποὺ τὸν ὁδήγησε στὰ χέρια τοῦ Ἀλῆ Πασᾶ καὶ τὸ μαρτυρικό του τέλος. «Ἀετὸ τῶν Ἀγράφων» καὶ «Λιοντάρι τῆς Κλεφτουριᾶς» τὸν ἀναγορεύουν τὰ δημοτικὰ τραγούδια της Ρούμελης.

Καὶ κάποιοι νεαροὶ σήμερα δηλώνουν ὅτι «δὲν ξέρουν τί σημαίνει αὐτὸ τὸ ἄγαλμα.» Στὴν λογία ποίηση ἔχει ὅμως τὴν ξεχωριστὴ θέση ποὺ τοῦ ἔδωσε ὁ Ἀριστοτέλης Βαλαωρίτης ἀφιερώνοντάς του τὸ ὁμώνυμο ποίημα. Δὲν ὑπάρχει Ἕλληνας ποὺ νὰ μὴν ἔχει δακρύσει ἀπὸ τὴν δύναμη τῶν στίχων τοῦ ποιητοῦ καὶ ποὺ νὰ μὴν ἔχουν ἀγγίξει τὴν ψυχή του τὰ ὑπερήφανα λόγια τοῦ Ἐθνομάρτυρος ἀπέναντι στοὺς δημίους του:

Χτυπᾶτε, πελεκᾶτε με,

σκυλιά, τὸν Κατσαντώνη

δὲν τὸν τρομάζει Ἀληπασᾶς,

φωτιά, σφυρὶ κι ἀμόνι.

Γιά τον Κατσαντώνη ἔχουν γράψει καὶ ἄλλοι ἐπιφανεῖς Ἕλληνες συγγραφεῖς.

Ὁ Δ. Λουκόπουλος, ὁ Ε. Φραγγίστας, ὁ Ι. Βλαχογιάννης, ὁ Χ. Χρηστοβασίλης, ὁ Σ. Γρανίτσας, ὁ Δ. Σταμέλος, ὁ Δ. Φωτιάδης, ὁ Κασομούλης καὶ ἄλλοι. Ἔχουν γράψει καὶ ξένοι, ὁ Ἄγγλος Τζ. Ἔμερσον καὶ οἱ Γάλλοι Ε. Γιεμενί, Κ. Φωριὲλ καὶ ὁ Φ. Πουκεβίλ. Καὶ ὅμως κάποιοι νεαροὶ σήμερα φτύνουν τὸν ἀνδριάντα του καὶ δηλώνουν ὅτι «δὲν ξέρουν τί σημαίνει αὐτὸ τὸ ἄγαλμα»!

Αὐτὸ τὸ ἄγαλμα σημαίνει τὴν ψυχὴ τοῦ ἑλληνισμοῦ, ποὺ ἐμπνέεται ἀπὸ τοὺς ἐθνικοὺς στόχους. Ὅπως ὁ Κατσαντώνης ὑπῆρξε προάγγελος τῆς ἐπαναστάσεως τοῦ 1821 (ὁ ἴδιος ἔπεσε ὑπὲρ πατρίδος τὸ 1808), ἀτενίζοντας τὸν ἀνδριάντα του ὁ σημερινὸς Ἕλληνας, εἴτε εἶναι στὸ Κορδελιό, εἴτε στὸ Καρπενήσι, εἴτε ὁπουδήποτε ἀλλοῦ, βλέπει τὶς ρίζες τῆς λευτεριᾶς μας καὶ τὸν ὑπερήφανο τρόπο μὲ τὸν ὁποῖο πρέπει νὰ ἀντιμετωπίζονται οἱ προκλήσεις, οἱ ὁποῖες παραμένουν πολλὲς καὶ εἶναι ὁρατές.

Εἶναι θέμα παιδείας. Ἀλλὰ γιὰ ποιά παιδεία ὁμιλοῦμε σὲ μιὰ χώρα ποὺ ἔχει ἐνοχοποιήσει τὴν ἱστορία, σὲ σημεῖο ποὺ νὰ δείχνει ὅτι μισεῖ τὴν ἐθνικὴ μνήμη; Εἴδαμε καὶ ἀκούσαμε ἀντιδράσεις ἀπὸ τὸν δημιουργὸ τοῦ ἀνδριάντα, γλύπτη Γιῶργο Κικώτη, καὶ ἀπὸ πληθώρα πολιτῶν, ποὺ τοὺς ἔπνιξε ἡ ἀγανάκτησις γιὰ αὐτὴν τὴν ἀποτρόπαια πράξη.

Δὲν ἀκούσαμε οὔτε ἕνα σχόλιο ἀπὸ παράγοντες τῆς Πολιτείας!! Καὶ αὐτὸ τὸ θεωροῦμε τραγικό!!

[ἐφημερίδα «Ἑστία» estianews.gr φ. 21-1-2025]