ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΣ

Μνημόσυνο ὑπὲρ ἀναπαύσεως τῆς ψυχῆς τοῦ π. Αὐγουστίνου

Στὶς 28-8-2024, κατὰ τὴν ἐφετινὴ 14η ἐπέτειο ἀπὸ τῆς κοιμήσεως τοῦ ἱδρυτοῦ τῆς «Σπίθας» π. Αὐ­γουστί­νου Καντιώτου, στὴν ἱ. μονὴ Ἁγ. Αὐ­γου­στίνου Φλωρίνης, ὅ­που ἀναπαύεται τὸ σκήνωμά του, ἔγινε ἀγρυπνία, θ. λειτουργία καὶ τελέσθηκε τὸ μνη­μό­συνο ὑπὲρ ἀ­να­παύσεως τῆς ψυχῆς του. Προέστη καὶ μίλησε γιὰ τὴ ζωὴ καὶ τὸ ἔργο του ὁ νέος μητροπολίτης Φλω­ρίνης σεβ. κ. Εἰρηναῖος καὶ ἐκ μέρους τῆς μονῆς στοὺς προσκυνητὰς προσεφέρθη ὡς εὐλογία ἔγχρωμο 4σέλιδο ἔντυπο ποὺ περιέχει μεγάλη ἑσπερινὴ ὁμιλία του μὲ θέμα «Ὁ δι­ω­γμὸς τῶν εὐσε­βῶν». Τὸ ἔντυπο εἶνε διαθέσιμο ἀπὸ τὸ ἐν Φλωρίνῃ βιβλιοπωλεῖο γιὰ κάθε ἐνδιαφερόμενο.

Νέο ἐκκλησιαστικὸ ἔτος

Ἀπὸ τῆς 1ης Σεπτεμβρίου τὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ ἐπέτρεψε νὰ μποῦμε σὲ νέο ἐκκλησιαστικὸ καὶ κατηχητικὸ ἔ­τος. Κατήχησι βέβαια δὲν χρειάζονται μόνο τὰ παιδιὰ καὶ οἱ ἔφηβοι, ἀγόρια καὶ κο­ρί­τσια, γιὰ τὰ ὁποῖα λειτουρ­γοῦν τὰ ἀ­νάλογα τμήματα τῶν κα­τηχητικῶν σχολείων· κατήχησι θέλου­με καὶ οἱ με­γάλοι, γυναῖ­κες καὶ ἄν­τρες, γιὰ νὰ μάθουμε τὴν πίστι μας. Μὴν ποῦμε τὸ γνωστὸ «Τὰ ξέρω τὰ ξέρω…»· κατήχησι χρει­αζόμαστε ὅλοι.

Ἂς κλείσῃ πλέον ἡ ψυχοφθόρα τηλεόρασι ἢ ἡ ὀλέθρια περιήγησι στὸ δι­αδίκτυο ἢ τὰ χρονοβόρα «ἀλλόκοτα» παι­χνίδια κ.τ.λ.. Νὰ βροῦμε μιὰ γα­λή­νια ὥρα, νὰ πιάσουμε μιὰ ἥσυχη γω­νιά, κ᾽ ἐκεῖ ν᾽ ἀρχίσῃ ἡ μελέτη ἑ­νὸς πνευματικοῦ βιβλίου, κατ᾽ ἐ­ξο­χὴν δὲ τῆς Βίβλου. Νὰ μάθουμε νὰ προσ­ευχώμαστε τακτικά. Νὰ τρέχουμε μὲ δίψα ὅπου γίνεται καθαρὴ διδαχή, ὅ­που σπείρεται ὀρ­θοδόξως ὁ θεῖ­ος λόγος. Καὶ νὰ γίνεται ἐφαρμογή.

Ν᾽ ἀρχίσῃ μιὰ καλὴ ἐργασία μέσα μας. Νὰ μάθουμε νὰ παρακολουθοῦμε τὸ νοῦ καὶ τὴν καρδιά μας. Νὰ βάλουμε φρουρὰ στὶς αἰσθήσεις μας. Νὰ κοσκινίζουμε τοὺς λογισμούς μας. Νὰ φτάσουμε νὰ συγχωροῦμε καὶ τὸν ἐ­χθρὸ καὶ νὰ προσευχώμαστε γι᾽ αὐ­τόν. Νὰ ἐλέγχουμε κάθε κίνησι τοῦ θυμοῦ καὶ τῆς ἐπιθυμίας. Νὰ ζητοῦμε πίστι, ἐλπίδα, ἀγάπη.

Δὲν εἶνε πιὰ καιρὸς γιὰ ἐλαφρότητες καὶ ἀστεῖα. Ἦρ­θαν τὰ δύσκολα.

Ὁ διεθνὴς ὁρίζων ζοφοῦται

Ἀκούγαμε γιὰ τὸν πόλεμο στὴν Οὐ­κρανία, γιὰ τὸν πόλεμο στὴ Γάζα. Ἄρχισαν δυστυχῶς καὶ οἱ ἐχθροπραξίες μεταξὺ Ἰρὰν καὶ Ἰσραήλ· καὶ ὁ φόβος γιὰ κλιμάκωσι τῆς κρίσεως συν­­έχει πιστοὺς καὶ ἀπίστους, εὐσεβεῖς καὶ ἀ­σεβεῖς. Οἱ ἐμπειρογνώμονες τῆς πολιτικῆς, οἱ γνῶσται τοῦ διεθνοῦς δι­καί­ου, οἱ ἀναλυταὶ τῶν γαιοστρατη­γι­­κῶν κινήσεων ἐμφανίζονται ἰδιαιτέρως ἀνήσυχοι. «Ὁ Θεὸς νὰ βάλῃ τὸ χέρι του» λέει ὁ ἕ­νας, «Νὰ κάνουμε τὸ σταυρό μας» λέ­ει ὁ ἄλ­λος. Διαπιστώνουν ἀπροθυμία τῶν ἐμ­πλε­κο­μέ­νων γιὰ συνδιαλλαγή, δὲν δέχονται συνετὲς προτάσεις γιὰ συνάντησι, συζήτησι, διαπρα­γμάτευσι, ἀναθεώρησι, συμ­βι­βα­­σμό. Ἡ εἰρήνη κρέμεται κυριολεκτικὰ ἀπὸ μιὰ κλωστή.

Ἀφοῦ αὐτὴ εἶνε ἡ διε­θνὴς κατάστασι, ἐμεῖς τί νὰ κάνουμε; Κα­θένας μας ἂς κατα­φύ­γῃ σὲ προσευχή, σὲ αὐτοέλεγχο, σὲ μετάνοια. Μὴν ποῦμε, Ἂς ὄ­ψωνται οἱ ἔνοχοι, ἂς πλη­ρώσουν οἱ ἁ­μαρτωλοὶ γιὰ τὶς ἁ­μαρ­τίες τους… Ὄ­χι. Ὁ Χρι­στὸς σὲ ἀ­νά­λογες περιπτώσεις εἶ­πε· Νομίζετε, ὅτι ἐκεῖνοι ποὺ ἀ­­κοῦμε ἐκεῖ νὰ ταλαιπωροῦνται ἦταν οἱ πιὸ ἁμαρτωλοὶ ἀπ᾽ ὅλους; Ὄχι, σᾶς λέω, ἀλλ᾽ ἐὰν δὲν μετανοῆτε, ὅλοι ἔτσι θὰ χα­θῆτε (βλ. Λουκ. 13,3-4). Εἴ­­μαστε μέλη μιᾶς κοινωνίας. Ἡ κατὰ Θεὸν ζωή μας ἢ ἡ μα­κρὰν τοῦ Θεοῦ ἐκτροπή μας ἐπηρεάζουν τὸ σύνολο. Μὴ θεωρήσουμε τὸν ἑ­αυτό μας ἄσχετο καὶ ἀνεύθυνο γιὰ ὅσα δυσάρεστα μαθαίνουμε. Ὅλοι ἔχουμε με­ρίδιο εὐ­θύνης γιὰ ὅσα ἐξελίσσονται. Φταίω κ᾽ ἐγώ, ἂς ποῦμε· ἔλεος γιὰ ὅλους!

Θ᾽ ἀποφύγουμε τὸν πόλεμο;

«Ὑπὲρ τῆς εἰρήνης τοῦ σύμπαντος κόσμου» εὔχεται διαρκῶς ἡ Ἐκκλησία. Καὶ κάθε φυσιολογικὸς ἄνθρωπος ἀγαπᾷ καὶ ἐπιζητεῖ τὴν εἰρήνη. Ἡ ἔχθρα, τὸ μῖσος καὶ ὁ πόλεμος εἶνε ἀφύσικα· γεννῶνται ὑπὸ τὴν ἐπίδρασι τοῦ δαιμονικοῦ πνεύματος, τὸ ὁποῖο ἐξ­άπτει τὰ πάθη καὶ ὁπλίζει τὰ χέρια νὰ πλήξουν τὸν ἀδελφό. Τὴν κακὴ ἀρ­χὴ ἔκανε ὁ Κάιν· κι ἀπὸ τότε μέχρι σήμερα τὸ ἀδελφικὸ αἷμα στάζει στὸ χῶμα καὶ μολύνει τὴ γῆ. Ὀλέθριες οἱ συνέπειες κάθε πολέμου καὶ μάλιστα τῶν δύο παγκοσμίων ποὺ κατέγραψε ἡ Ἱ­στορία. Ἐν τούτοις ὁ ἄνθρωπος δὲν διδάσκεται, τὰ πάθηματά του δὲν ἔ­γι­­­ναν μάθημα. Κρίμα στὶς ἐπιστῆμες του, στὰ δημιουργήματα, στὶς ἐφευρέσεις καὶ στὶς κατακτήσεις· θὰ πέσουν στὸ καμίνι γιὰ νὰ λειώσουν; Σὰν βραδύνους μαθητὴς ὁ ἄνθρωπος ἑτοιμάζεται νὰ ξανακάνῃ τὸ ἴ­διο λά­θος, νὰ πέ­σῃ πάλι στὸν ἴδιο λάκκο; Μὰ τότε, ὅσο ἐ­ξυπνότερος θέλει νὰ φαίνεται, τόσο βλα­κωδέστερος ἀποδεικνύεται, ἀφοῦ ἡ πεῖ­ρα του εἶνε τώρα μεγαλύτερη.

Θὰ γλυτώσουμε τὸ σχίσμα;

Τὸ κακὸ εἶνε ὅτι καὶ ὁ ἐκκλησιαστι­κὸς χῶ­ρος κινδυνεύει νὰ δεχθῇ ἕνα νέο σχίσμα. Στὴν πρόσφατη συνέλευσι τῶν ἱερ­αρ­χῶν στὸ Φανάρι ἐπιβεβαιώθηκε, ὅτι δυστυχῶς ὁ οἰκουμενικὸς πατριάρχης κ. Βαρθολομαῖος ἐμμένει στὸν στόχο του γιὰ κοινὸ ἑορτασμὸ τοῦ Πάσχα μὲ τοὺς αἱρετικοὺς τοῦ Βα­τικανοῦ. Δὲν κρύβονται πλέον οἱ βλέψεις γιὰ σύντομη καὶ πλήρη ἕνωσι μὲ τὸν πάπα. Μακάρι νὰ διαψευσθοῦ­με, ἀλλὰ ὅ,τι ἔγινε πρὸ 100 ἐ­­τῶν μὲ τὴν ἀλ­λαγὴ τοῦ ἡμερολογίου φοβού­με­θα ὅ­τι θὰ ἐπαναληφθῇ τώρα μὲ τὶς ῥυ­θμίσεις γιὰ συνεορτασμὸ τοῦ Πάσχα. Στῶμεν καλῶς, στῶμεν μετὰ φόβου.