ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΣ (Νοέμβριος – Δεκέμβριος 2024)

Ἀπὸ τὴν πολιορκία τῆς Μονῆς Ἐσφιγμένου

Θερμὴ ἂς εἶνε ἡ προσευχή μας γιὰ τοὺς ἀδερφούς μας Ὀρθοδόξους τῆς Συρίας

Ἐκπνέει τὸ 2024

Τὸ 2024 μᾶς ἀποχαιρετᾷ, οἱ ὧρες, τὰ λε­πτὰ καὶ δευτερόλεπτά του ἐξαν­τλοῦνται, τελειώνουν, σβήνουν. Δὲν ἀ­­παλείφονται ὅμως τὰ πεπραγμένα μὲ τὶς συνέπειές τους. Ἔτσι τὸ 2024 θὰ συνεχίσῃ νὰ μᾶς ἀκολουθῇ· τ᾽ ἀ­πο­­τελέ­σματα μένουν καὶ θὰ φανοῦν. Μέ­νουν καί, ἐὰν μὲν εἶνε ἀγαθά, θὰ μᾶς εὐκολύνουν καὶ κατευοδώνουν στὴ συνέχεια τοῦ δρόμου μας· ἐὰν ὅμως εἶνε κακὰ κι αὐτὰ καὶ δὲν ἀναιρεθοῦν, θὰ γεννήσουν συνέπειες, οἱ συνέπειες θὰ συσσωρεύωνται προστιθέμενες σὲ βάρη προηγουμένων ἐτῶν, καὶ αὐτὰ θὰ ἐπιδροῦν, θ᾽ ἀποτελοῦν τροχοπέδη καὶ ἐμπόδιο. Ὅλα θὰ κριθοῦν ἐκ τῶν συνεπειῶν τους καὶ σὲ βάθος χρόνου.

Τὰ τελευταῖα 50 ἔτη, λόγῳ τοῦ ῥυ­θμοῦ τῶν γεγονότων, ἔχουν προκαλέσει καὶ ἀφήσει τόση ἐπίδρασι ὅση δὲν ἄφησαν αἰῶνες ποὺ προηγήθηκαν.

Ὄχι ὅμως μόνο οἱ αἰῶνες καὶ τὰ ἔ­τη· ἀκόμη καὶ μία ἡμέρα καὶ μία στι­γμὴ μποροῦν νὰ ἐπηρεάσουν καταλυτικὰ τὸ μέλλον, τὸ ἐγκόσμιο ἀλλὰ καὶ τὸ ὑπερκόσμιο.

Ἡ ἐπιρροὴ λοιπὸν εἶνε εἴτε θετικὴ εἴτε ἀρ­νητική, ἀγαθὴ ἢ κακή. Μακάρι οἱ κα­κὲς συνέπειες νὰ ἀναιρεθοῦν τώρα, νὰ σταματήσουν ἐδῶ καὶ νὰ μὴ διαιωνισθοῦν.

Πῶς μπορεῖ νὰ γίνῃ αὐτό; Πρὸς τὸν σκοπὸ αὐτὸν καὶ μέσα στὴ φιλάνθρωπη πρόνοια τοῦ Χριστοῦ, ἕνα πρᾶγμα μπορεῖ νὰ συμβάλῃ· ἡ ἔμπρακτη μετάνοια καὶ ἀπόφασι γιὰ μία ῥιζικὴ ἐ­πανόρθωσι.

Νέο πολιτικὸ ἔτος 2025

Οἱ πανηγυρισμοὶ καὶ τὰ πανάκριβα –σὲ καιροὺς ἐπιτεινομένης οἰκονομι­κῆς κρίσεως– βεγγαλικά, ποὺ γίνονται καπνὸς μέσα σὲ ἐλάχιστο χρόνο, στὰ πρῶτα λεπτὰ τῆς εἰσόδου στὸ νέο ἔ­τος, ἐντυπωσιάζουν καὶ ἐξαπατοῦν ὅ­τι κατακτοῦμε κάτι νέο ποὺ θὰ μᾶς κάνῃ εὐ­τυχεῖς. Αὐτὸ ἐκφράζουν οἱ εὐ­χές, ποὺ ὅ­λοι τότε ἀνταλλάσσουμε, ἀ­πὸ τοὺς πρώτους ἄρχοντες μέχρι τὸν τελευταῖο πολίτη. Εὐχόμαστε, γιατὶ παρὰ τοὺς πανηγυρισμοὺς καὶ τὰ φῶ­τα δὲν εἶνε καθόλου δεδομένο ὅτι κα­τὰ τὴ διάρκεια τοῦ νέου ἔτους μᾶς περιμένουν μόνο εὐ­χάριστες ἡμέρες καὶ ὧρες.

Γι᾽ αὐτὸ ἕνας πι­στὸς δὲν ἀρ­κεῖται στὶς εὐ­χὲς αὐτές, ἀλλὰ προχωρεῖ σὲ κάτι πιὸ οὐσιαστικό. Καταφεύγει σὲ προσευχὴ πρὸς ἐκεῖνον ποὺ εἶνε «ὁ καιροὺς καὶ χρόνους ἐν τῇ ἰδίᾳ ἐξουσίᾳ θέμενος», ἐκεῖνον ποὺ ἐξουσιάζει τὴ ζωὴ καὶ τὸ θάνατο, τὸν κυρίαρχο τοῦ χρόνου καὶ στὶς τρεῖς του διαστάσεις, παρελθὸν – παρόν – μέλλον. Προτιμᾷ νὰ ζῇ τὶς πρῶτες στι­γμὲς καὶ ὧ­ρες τοῦ νέου ἔτους ὄχι μὲ ξενύ­χτι σὲ κάποιο τυχερὸ παιχνίδι, ἀλλὰ σὲ μία ἱερὰ ἀγρυπνία. Ἐ­κεῖ καὶ μάλιστα μέσα στὴν θεία λειτουργία προσεύχεται μαζὶ μὲ ὅλους τοὺς ἀ­δελφούς του στὸν Κύριο· «Σοὶ παρακατατιθέμεθα τὴν ζωὴν ἡμῶν ἅπασαν καὶ τὴν ἐλπίδα Δέσποτα φιλάνθρωπε…».

Ἀλλαγὴ ἡγεσίας στὴ Δύσι

Ὑπὸ τὸ πρῖσμα αὐτὸ ἂς βλέπουμε τὰ πάντα, ἀπὸ τὶς λεπτομέρειες τῆς προσωπικῆς μας ζωῆς μέχρι καὶ τὰ γενι­κὰ καὶ κεφαλαιώδη γεγονότα τῆς δημοσίας ζωῆς καὶ τῶν διεθνῶν ἐξελίξεων. Ἕνα τέτοιο γεγονὸς εἶνε βέβαια αὐτὲς τὶς ἡμέρες καὶ ἡ πρόσφατη ἀλλαγὴ ἡγεσίας στὶς Η.Π.Α., ποὺ ἄρ­χισε ἤδη ν᾽ ἀγγίζῃ τὴ ζωὴ καὶ τῆς μι­κρῆς χώρας μας.

Πολλοὶ νομίζουν, ὅτι ὁ Ντόναλντ Τρὰμπ θὰ φέρῃ σημαντικὲς ἀλλαγὲς στὴ ζωὴ τοῦ κόσμου καὶ ἀφήνουν τὸν ἑαυτό τους νὰ βαυκαλίζεται.

Ἡ ἁγία Γραφὴ συνιστᾷ θεοπνεύστως· «Μὴ πεποίθατε ἐπ᾽ ἄρχοντας, ἐπὶ υἱοὺς ἀν­θρώπων οἷς οὐκ ἔστι σωτηρία». Καὶ ὁ θυμόσοφος λαὸς συμβουλεύει· «Ὅπου ἀκοῦς πολλὰ κεράσια, νὰ κρατᾷς μικρὸ καλάθι».

Συγκράτησι – προσγείωσι

Μία νηφαλιώτερη ἐκτίμησι διατυπώνει ἀπὸ τὴν Ἀθήνα ὁ πιστὸς δικηγόρος κ. Δημ. Δασκαλάκης, ὁ ὁποῖος καὶ σὲ ἄλλα ζητήματα ἄρθρωσε κατωχυρωμένο λόγο. Ἐδῶ ἐντὸς πλαισίου παρατίθεται ἡ ἀρχὴ καὶ τὸ τέλος τῆς σχετικῆς ἀναλύσεώς του. Ἀξίζει πάντως νὰ μελετηθῇ καὶ τὸ πλῆρες κείμενο στὴν ἱστοσελίδα· xristianikispitha.gr/, xrspitha.gr.

Ἡ κατάστασι στὸ Ἅγιο Ὄρος

Οἱ πολιτικὲς ἀναλύσεις ἐνδιαφέρουν ἀσφαλῶς καὶ τοὺς πιστούς. Κέντρο ὅ­μως ὅλων ὅσα συμβαίνουν εἶνε –μὴν τὸ λησμονοῦμε– ἡ ἀναμενομένη σύγκρουσις Χριστοῦ – ἀντιχρίστου. Ἑπομένως ἐμᾶς ἐνδιαφέρει κυρίως ἡ ἐκ­κλησιαστικὴ κατάστασι καὶ ἡ στάσι τῶν πνευματικῶν μας ἡγητόρων.

Πληροφορούμεθα π.χ. ὅτι τὸ Ἅγ. Ὄρος ἔχει πλέον στρατιωτικὴ διοίκησι μὲ πλῆθος ἀστυνομικῶν, ὅτι οἱ ἔγ­κλειστοι στὴν ἱ. μονὴ Ἐσφιγμένου δὲν μποροῦν οὔτε τὶς ἐλιὲς ἀπὸ τὰ κτήματά τους νὰ συλλέξουν, στεροῦνται τρο­φῆς, φαρμάκων, καὶ κινδυνεύει ἡ ζωή τους.

Ἀνεξαρτήτως τοῦ ἂν συμφωνοῦμε ἢ διαφωνοῦμε μὲ τὴν ἐκκλησιολογική τους τοποθέτησι, δὲν ἐπιτρέπεται νὰ τίθεται σὲ κίνδυνο ἡ ζωὴ τόσων γερόντων μοναχῶν. Τέτοια πράγματα συνέβαιναν μόνο ἐπὶ λατινοκρατίας.

Μὴ πεποίθατε ἐπ᾽ ἄρχοντας!

Πόσο ἀπατώμαστε κάθε φορὰ ποὺ στηρίζουμε τὴν πεποίθησί μας στοὺς ἄρχοντες καὶ ὄχι στὸν ἀληθινὸ Ἄρ­χοντα τοῦ Σύμπαντος, τὸν Θεό.

Ἡ Γερμανίδα πρ. καγκελλάριος Μέρκελ κυκλοφόρησε βιβλίο μὲ τὶς πολιτικὲς ἀναμνήσεις της. Ἐκεῖ γράφει τὰ ἑξῆς· «Ὁ Τσίπρας μοῦ ἐξήγησε πὼς ἦταν σημαντικὸ νὰ δείξει στοὺς πολίτες μὲ ἕναν πειστικὸ τρόπο ὅτι ἡ νέα κυβέρνηση εἶχε ἐξαντλήσει κάθε περιθώριο προκειμένου νὰ ἀπαλλαγεῖ ἀπὸ τὴ μισητὴ τρόϊκα» (Ἀγγέλα Μέρκελ, «Ἐλευθερία», Ἔκδ. Μεταίχμιο, σελ. 457 ἀπὸ exapsalmos. gr).

Ὅλη ἡ πολιτική μας ἔχει καταντήσει ἕνα ἁπλὸ  show, μία ἐπίδειξι μὲ κενὸ περιεχόμενο…

Ἡ ἐκκοσμίκευσι

μέσῳ τῆς μουσικῆς

Τὰ τελευταῖα χρόνια ἡ σύγχρονη μουσικὴ φαίνεται νὰ παρελαύνει συχνότερα στὸ χῶρο τῆς Ἐκκλησίας. Φιλανθρωπικὲς συναυλίες μητροπόλεων μὲ διάσημους τραγουδιστὲς ἔστω καὶ ἀμφιβαλλομένου ἤθους, παρουσιάσεις σὲ ἐνοριακὰ ἀρχονταρίκια ἐρωτικῶν τραγουδιῶν ἀπὸ τὰ ρεμπέτικα κ.ἄ., ἀκόμη καὶ ἐμφανίσεις ἐπισκόπων νὰ τραγουδοῦν ἀπὸ τὸ πάλκο μαζὶ μὲ τοὺς καλλιτέχνες, νὰ χτυποῦν παλαμάκια σὲ ἱερεῖς ποὺ χορεύουν, ἐνῶ δὲν ἔλειψαν καὶ περιπτώσεις ποὺ ἔγιναν συναυλίες κλασσικῆς μουσικῆς μέσα σὲ ἱεροὺς ναούς (orthodoxostypos.gr).

Χάνεται ἔτσι ἡ ἱερότητα τοῦ χώρου καὶ τῆς Ἐκκλησίας γενικότερα. Σκοπὸς τῆς Ἐκκλησίας κατὰ τὴν Ἁγία Γραφὴ καὶ τοὺς πατέρες δὲν εἶνε ἁπλῶς νὰ γεμίσουν οἱ ἐκκλησίες, ἀλλὰ νὰ σωθοῦν οἱ ἄνθρωποι.

Τί νὰ τὸ κάνω τὸ πλῆθος, ρωτᾷ ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος. Μακάρι βέβαια, ὅλοι νὰ σωθοῦν. Ἀλλὰ ἕνα πλῆθος ποὺ δὲν ἀγωνίζεται γιὰ τὴ σωτηρία του εἶνε ἄχρηστο, «ἄναλον ἅλας» (Μᾶρκ. 9,50).

Εὐλογημένη ἀνυπακοὴ

Kάποτε ὁ τότε μητροπολίτης Χαλκίδος (1968-1974) μακ. Νικόλαος Σελέντης ἐπιχείρησε μέσα στὸ πνεῦμα τῆς ἐποχῆς του νὰ βγάλῃ τὰ τέμπλα ἀπὸ τοὺς ναούς. Μεταξὺ ἄλ­λων ἐπιχείρησε νὰ κάνῃ κάτι τέτοιο καὶ στὴν . Μονὴ Ὁσ. Δαυῒδ Εὐβοίας. Ἀλλὰ ἐκεῖ βρῆκε ἀντιμέτωπο τὸν ὅσιο Ἰάκωβο. Ὁ ὅσιος Γέροντας ποὺ ἀσκοῦσε τὴν ὑπακοὴ μὲ μεγάλη αὐ­ταπάρνησι ἀρνήθηκε νὰ ἐφαρμόσῃ τὴν ἐντολὴ τοῦ Μητροπολίτου, διότι προφανῶς θεωροῦσε ὅτι ἔπληττε καίρια τὴν ὀρθόδοξη λατρεία.

Τί θὰ ἔλεγε σήμερα ὁ ἅγιος, ποὺ ἔχυσε ποταμοὺς δακρύων μπροστὰ στὸν ἐσταυρωμένο τῆς Ἁγίας Τραπέζης, ἐὰν τοῦ ἔλεγε ὁ Μητροπολίτης του νὰ τὸν βγάλῃ ἀπὸ ἐκεῖ;­