Τοῦτες τὶς μέρες ποὺ μὲ πίκρα θυμόμαστε τὸν ξερριζωμὸ τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, ἀξίζει νὰ θυμηθοῦμε τί ἔλεγαν σχετικὰ ἅγιοι Γέροντες τῶν ἡμερῶν μας.
Τὰ πολιτικὰ πάθη
Πολλὲς φορὲς [ὁ ὅσιος Φιλόθεος] ἐπικρίνει τὴν ὄξυνση τῶν πολιτικῶν παθῶν πρὸ τῆς Μικρασιατικῆς καταστροφῆς καὶ θεωρεῖ τὴν διαίρεση μεταξὺ Βασιλικῶν καὶ Βενιζελικῶν ὡς μία ἀπὸ τὶς αἰτίες τῆς ἥττας τοῦ ἑλληνικοῦ στρατοῦ ἀπὸ τοὺς Τούρκους, ἀλλὰ καὶ τῶν ἐκτροπῶν στὶς ἐκλογὲς μητροπολίτου Ἀθηνῶν καὶ ἀρχιερέων: «Ἔπαυσαν τότε οἱ ἄνθρωποι νὰ λέγωνται Ἕλληνες καὶ Χριστιανοὶ ἀδελφοὶ καὶ ἐλέγοντο βασιλικοὶ καὶ βενιζελικοί. Καὶ τὸ χείριστον πάντων ὅτι διῃρέθη καὶ ὁ κλῆρος, οἱ ἀντιπρόσωποι τοῦ Χριστοῦ, οἱ ὁποῖοι, ἐνῷ ἔπρεπε νὰ καταβάλλουν πᾶσαν προσπάθειαν νὰ εἰρηνεύσουν τοὺς ἄρχοντας, τὸν στρατὸν καὶ τὸν λαόν, τοὐναντίον τοὺς διήρεσαν περισσότερον· ἔγιναν ἀντὶ φῶς σκότος καὶ ἀντὶ εἰρηνοποιοί, σκανδαλοποιοί, ταραχοποιοί. Οἱ μὲν βασιλικοὶ ἀνεθεμάτισαν τὸν Βενιζέλον καὶ τοὺς βενιζελικούς, οἱ δὲ βενιζελικοὶ κληρικοὶ μνησικακοῦντες καὶ διὰ νὰ δείξουν τὴν ἄκραν τους ὄχι εἰς τὸν Θεόν, ἀλλὰ εἰς τὸν Βενιζέλον, ἀφοσίωσιν καὶ ἀγάπην, ὅταν ὁ Βενιζέλος βοηθούμενος ὑπὸ τῶν καλῶν φίλων Ἀγγλο-γάλλων ἐξώρισε τὸν βασιλέα Κων/νον, ἐξώρισαν καὶ οὗτοι τὸν Μητροπολίτην Ἀθηνῶν Θεόκλητον καὶ τοὺς βασιλικοὺς Μητροπολίτας, τινὰς δὲ καὶ ἐφυλάκισαν. Ζῶντος δὲ τοῦ κανονικοῦ Μητροπολίτου Ἀθηνῶν, παρὰ τοὺς κανόνας, ἐκάθησαν τὸν Μητροπολίτην Μεταξάκην. Αὕτη ἡ διαίρεσις ἐπέφερε τὴν ἧτταν τοῦ ἑλληνικοῦ στρατοῦ ὑπὸ τῶν Τούρκων καὶ τὴν καταστροφὴν τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, τὴν δευτέραν ἐξορίαν καὶ τὸν θάνατον τοῦ Κωνσταντίνου, τὴν εἰς θάνατον καταδίκην ἕξ κορυφαίων πολιτικῶν τῆς ἑλλάδος, ἐκδικήσεις, ἀντεκδικήσεις, ἐπαναστάσεις, ἀντεπαναστάσεις καὶ μυρία ἄλλα κακά· ‟ἑνὸς γὰρ ἀτόπου δοθέντος μύρια ἕπονται”».
(ἀπὸ τὸ βιβλίο, ἐκδήλωση μνήμης γιὰ τὸν Γέροντα Φιλόθεο Ζερβάκο, Θεσσαλονίκη 11 Μαΐου 2014, ἐκδ. «Ὀρθόδοξος Κυψέλη» σελ. 49-50).
Ἡ διαφθορὰ
Πῶς ἦτο δυνατὸν ἡ πόλις Σμύρνη νὰ μὴ παραδοθῇ εἰς ἀφανισμόν, ἀφ᾽ οὗ ἡ διαφθορὰ καὶ αἱ ἁμαρτίαι αὐτῆς ἔφθασαν ἕως εἰς τὸν οὐρανόν; δάκτυλος Θεοῦ ἐστι.
(ὁσ. Φιλοθέου, ἐπιστολὴ 22 πρὸς τὴν Ἱερὰν Σύνοδον τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, Φιλόθεος Γραφίδα 1, σελ. 116).
Ἡ βλασφημία
Κατὰ τὸν Μικρασιατικὸ πόλεμο, ὅταν ὁ ἑλληνικὸς στρατὸς ἀγωνιζόταν γιὰ τὴν ἀπελευθέρωση τῶν ἀδελφῶν μας Μικρασιατῶν, πληροφορήθηκα ὅτι πολλοὶ τῶν στρατιωτῶν καὶ ὑπαξιωματικῶν καὶ μερικοὶ τῶν ἀξιωματικῶν βλασφημοῦσαν τὰ θεῖα, κάποτε μάλιστα καὶ κατὰ τὴν ὥρα ποὺ ἄρχιζε ἡ μάχη, κατὰ τὴν ὁποίαν ὄφειλαν ὄχι νὰ βλασφημοῦν τὸν Χριστό, τὴν Παναγία καὶ τὸν Τίμιο Σταυρό, ἀλλὰ νὰ τοὺς ἐπικαλοῦνται σὲ βοήθεια καὶ συμμαχία.
Ὅταν τὰ πληροφορήθηκα αὐτά, ὡς πνευματικὸς πατέρας καὶ ἱερεὺς τοῦ Θεοῦ λυπήθηκα πάρα πολὺ καὶ ἔγραψα ἐπιστολὴ στὸν ἀείμνηστο βασιλέα Κωνσταντῖνο, ὑπενθυμίζοντας σὲ αὐτὸν ὅτι πρέπει νὰ ἐκδώσει διαταγὴ αὐστηρότατη, νὰ πάψει τελείως ἡ βλασφημία καὶ ἀπὸ τὸν λαὸ καὶ ἰδίως ἀπὸ τὸν στρατό, καὶ νὰ γίνονται προσευχές, δεήσεις καὶ παρακλήσεις, διότι οἱ νίκες καὶ οἱ θρίαμβοι τοὺς ὁποίους πολλὲς φορὲς πέτυχαν ἀπὸ τοὺς ἀρχαιότατους χρόνους οἱ πρόγονοί μας, ἐπὶ Βυζαντινῶν αὐτοκρατόρων καὶ οἱ προπάτορές μας κατὰ τὴν ἀπελευθέρωση τῆς Ἑλλάδας τὸ 1821, ἀκόμη καὶ ἐπὶ τῶν ἡμερῶν μας κατὰ τὰ ἔτη 1912-1913, δὲν ἔγιναν μὲ βλασφημίες ἐναντίον τοῦ Θεοῦ καὶ τῆς Παναγίας Μητέρας Του, ἀλλὰ μὲ πίστη θερμὴ καὶ ἀληθινὴ πρὸς τὸν Θεό, μὲ προσευχές, μὲ δεήσεις καὶ παρακλήσεις, καὶ μὲ τὴ βοήθεια καὶ συμμαχία τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν προστασία τῆς Παναγίας Μητέρας Του.
«Πιστεύω, Μεγαλειότατε, ἀναμφιβόλως», ἔγραφα τότε, «ὅτι, ἐὰν πάψει ἡ βλασφημία, πάψει ἡ διχόνοια καὶ ἡ διαίρεση (διότι ἐξακολουθοῦσε ἡ διαίρεση μεταξὺ Βασιλικῶν καὶ Βενιζελικῶν), καὶ συνδεθοῦν ὅλοι οἱ Ἕλληνες, καὶ ὁ λαὸς καὶ ὁ στρατός, διὰ τοῦ συνδέσμου τῆς ἀγάπης καὶ ἀναπέμπονται θερμὲς δεήσεις καὶ ἱκεσίες μὲ πίστη καὶ εὐλάβεια, θὰ μᾶς βοηθήσουν ὁ Θεὸς καὶ ἡ Παναγία καὶ θὰ νικήσουμε. Θὰ ἐλευθερώσουμε τοὺς ἀδελφούς μας Μικρασιάτες καὶ θὰ δοξασθοῦμε ἀπὸ Αὐτὸν σὲ ὅλο τὸν κόσμο. Στὴν ἀντίθετη περίπτωση, καὶ ἂν δὲν πάψει ἡ βλασφημία καὶ ἡ διχόνοια, φοβοῦμαι, πολὺ φοβοῦμαι, ὅτι θὰ συμβεῖ τὸ ἀντίθετο καὶ θὰ καταισχυνθοῦμε».
Ὁ βασιλεὺς ἀδιαφόρησε, ἀλλὰ ἡ ἀδιαφορία ἐκείνη ἐπέφερε τὴ δίκαιη ὀργὴ καὶ ἀγανάκτηση τοῦ Θεοῦ, τὴν τέλεια ἧττα τοῦ στρατοῦ, τὴν ὁλοσχερῆ καταστροφὴ τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, τὴν ἐξορία ἀπὸ τὴν Ἑλλάδα καὶ τὸν θάνατο ἀπὸ τὴ στενοχώρια καὶ τὴν πολλὴ θλίψη τοῦ βασιλέως, τὸν θάνατο τῶν ἕξι κορυφαίων πολιτικῶν τῆς Ἑλλάδος καὶ τὰ λοιπὰ θλιβερὰ γεγονότα τῆς ἐποχῆς ἐκείνης.
Λίγους μῆνες πρὸ τῆς καταστροφῆς τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, βρισκόμην στὴν Αἴτζια, μιὰ ὥρα μακριὰ ἀπὸ τὸν Τσεσμέ, ὅπου ὑπάρχουν θερμὲς ἰαματικὲς πηγές. Μιὰ μέρα εἴχαμε συζήτηση μὲ κάποιον φιλοπάτριδα πλούσιο ἀπὸ τὴ Σμύρνη, ὁ ὁποῖος μοῦ ἔλεγε: «Νὰ ξέρεις, π. Φιλόθεε, ὅτι σὲ λίγες μέρες ὁ στρατός μας θὰ εἰσέλθει στὴν Κωνσταντινούπολη». «Ξέρω», τοῦ λέω, «ὅτι σὲ λίγες μέρες θὰ βρίσκεται στὴν Ἀθήνα ἡττημένος καὶ καταδιωγμένος». «Μὴν εἶσαι», μοῦ λέει, «τόσο ἀπαισιόδοξος».
«Δὲν εἶμαι», ἀπάντησα, «ἀλλὰ ἐφόσον πληροφορήθηκα σίγουρα ὅτι οἱ στρατιῶτες, ἀντὶ νὰ ἐπικαλοῦνται τὸν Θεὸ σὲ βοήθεια, τὸν ὑβρίζουν καὶ τὸν βλασφημοῦν, εἶναι ἀδύνατο, ἀδύνατο νὰ μὴ τιμωρηθοῦν, διότι λέει τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιο: «Φυλάσσει Κύριος πάντας τοὺς ἀγαπῶντας αὐτὸν καὶ πάντας τοὺς ἁμαρτωλοὺς ἐξολοθρεύσῃ». Οἱ βλάσφημοι ὄχι μόνο δὲν ἀγαποῦν τὸν Θεό, ἀλλὰ καὶ τὸν βλασφημοῦν μὲ τὶς αἰσχρότερες λέξεις. Οἱ βλάσφημοι εἶναι οἱ ἀσεβέστεροι καὶ ἁμαρτωλότεροι ὅλων. Ἑπομένως οἱ λόγοι τοῦ Κυρίου εἶναι ἀδύνατο νὰ μὴν ἐκπληρωθοῦν».
Καὶ δὲν πέρασαν πολλὲς μέρες καὶ ἐκπληρώθηκαν. Ὁ ἑλληνικὸς στρατός, ἀφοῦ ἐγκαταλείφθηκε ἀπὸ τὸν Θεό, δείλιασε καὶ ὀπισθοχώρησε καὶ ἄφησε τοὺς ἀδελφούς μας ὑπόδουλους στὰ χέρια τῶν βαρβάρων, οἱ ὁποῖοι σκότωσαν ὅσους μπόρεσαν, καὶ τοὺς ἄλλους τοὺς ἔδιωξαν γυμνοὺς ἀπὸ τὶς οἰκίες καὶ ὅλα τους τὰ ὑπάρχοντα.
Καὶ ὅλων αὐτῶν αἰτία καὶ ἀφορμὴ ἦταν καὶ ἄλλες ἁμαρτίες, ἀλλὰ προπάντων ἡ βλασφημία. Εἶναι ἀπόλυτη ἀνάγκη νὰ ἐξαλειφθεῖ ἡ πληγὴ τῆς βλασφημίας τελείως ἀπὸ τὸ Ἔθνος γιὰ νὰ εὐτυχήσει, νὰ δοξασθεῖ καὶ νὰ ὑψωθεῖ.
(Γέροντος Φιλοθέου Ζερβάκου, Ἱερὸς πόλεμος κατὰ τῆς βλασφημίας, Θεσσαλονίκη 1994, πηγή· paraklisi).
Οἱ σύμμαχοι …ἐχθροὶ
«Ὁ ἐθνικὸς διχασμός, κατὰ τὴν ὁμολογίαν καὶ τῶν ἀντιπάλων μας, ὑπῆρξεν ἡ κυριωτέρα αἰτία τῆς συμφορᾶς. Ἀλλ᾽ ἐκτὸς τοῦ ἐθνικοῦ διχασμοῦ καὶ ἄλλοι παράγοντες, ἐξωτερικοί, συνετέλεσαν εἰς τὴν καταστροφήν. Καὶ οἱ ἐξωτερικοὶ αὐτοὶ παράγοντες ἦσαν …οἱ μεγάλοι σύμμαχοί μας, τὰ χριστιανικὰ κράτη… Οὕτω ἀπεδείχθησαν ἐχθροὶ τοῦ ἑλληνισμοῦ καὶ ἐπαίσχυντοι σύμμαχοι τῶν ἐχθρῶν τοῦ σταυροῦ»
(Μητροπολίτης Φλωρίνης Αὐγουστῖνος Ν. Καντιώτης, ἀπὸ τὸ ἑορτολόγιον 1996 τῆς ἀδελφότητος «Ὁ Σταυρός»).
Ἐὰν δὲν βάλουμε μυαλό,
θ᾽ ἀδειάσῃ ἡ Ἑλλὰς ἀπὸ Ἕλληνες!
Μᾶς ἔδωσε μία κλωτσιὰ ὁ Θεὸς καὶ μᾶς ἔδιωξε ἀπὸ τὴ Μικρὰ Ἀσία. Ἐὰν δὲν βάλουμε μυαλό, ἀλλ᾽ ἐξακολουθοῦμε νὰ εἴμεθα διηρημένοι καὶ κομματιασμένοι καὶ μισεῖ ὁ ἕνας τὸν ἄλλο καὶ εἴμεθα ἄσπλαχνοι καὶ σκληροί, καὶ ἐλεεινοὶ καὶ πόρνοι καὶ μοιχοὶ καὶ ἐγκληματίαι, μὲ ἐκτρώσεις καὶ διαζύγια, θὰ μᾶς δώσῃ ἄλλη μία κλωτσιὰ ὁ Θεὸς καὶ θὰ φύγουμε κι ἀπὸ τὴν Ἑλλάδα! Θ᾽ ἀδειάσῃ ἡ Ἑλλὰς ἀπὸ Ἕλληνες! Καὶ τότε ποῦ θὰ πᾶμε; Οἱ πρόσφυγες τῆς Μικρᾶς Ἀσίας βρῆκαν τὴν Ἑλλάδα καὶ κατέφυγαν σ᾽ αὐτήν· Ἐμεῖς, ἂν μᾶς δώσῃ κλωτσιά, ποῦ θὰ πᾶμε; Ὤ Θεέ μου! τὸ ἔλεός σου νὰ φωτίσῃ τὸ γένος μας νὰ καταλάβῃ τὴν ἀποστολή του καὶ τὸν προορισμό του γιὰ νὰ μὴ μᾶς βρῇ καμμιὰ ἄλλη συμφορά.
(Μητροπολίτης Φλωρίνης Αὐγουστῖνος Ν. Καντιώτης, φυλλάδιο «Κυριακή», τ. 1000, 1 Σεπτ. 2003).