Ὁ πειρασμὸς τῆς δυνάμεως καὶ ἡ δύναμις τῆς ἀδυναμίας
«Ταῦτά σοι πάντα δώσω, ἐὰν πεσὼν προσκυνήσῃς μοι» (Ματθ. 4,9)
Μ᾽ αὐτὰ τὰ λόγια ὁ διάβολος, δείχνοντας στὸν Κύριο ὅλες τὶς ἐξουσίες, προσπάθησε νὰ τὸν ῥίξῃ στὴν πτῶσι τῆς φιλαρχίας, διότι νόμιζε, ὅτι ἦταν ἄνθρωπος ἁπλός. Βέβαια, ὅπως ἑρμηνεύει ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος, ἔλεγε ψέματα. Τίποτε δὲν εἶνε στὸ χέρι του, ἀλλὰ στὸ μέτρο ποὺ ὁ Θεὸς τοῦ παραχωρεῖ γιὰ τὶς ἁμαρτίες μας.
Oἱ ἄνθρωποι ὅμως ἀπατώμεθα ἀπὸ τὰ φαινόμενα, τὰ ὁρατά. Νομίζουμε, ὅτι ὅποιος ἔχει στὰ χέρια του τὴν ἐξουσία, τὰ χρήματα, τὰ ὅπλα, αὐτὸς εἶνε ὁ δυνατός. Ὅλα αὐτὰ ὅμως χάνονται γρήγορα. Ἀλλὰ καἰ ὅσα εἶνε στὰ χέρια μας, τὰ ἔχουμε καὶ τὰ χρησιμοποιοῦμε ὅσο ἐπιτρέπει Αὐτὸς στοῦ Ὁποίου τὰ χέρια εἶνε ὅλη ἡ κτίσι. Γι᾽ αὐτὸ ἔλεγε ἡ προφήτιδα Ἄννα, «μὴ καυχάσθω ὁ δυνατὸς ἐν τῇ δυνάμει αὐτοῦ» (Α´ Βασ. 2, 10).
Ἡ δύναμις εἶνε τοῦ Θεοῦ. Ὁ Κύριος ἀνεβάζει καὶ κατεβάζει «ταπεινοῖ καὶ ἀνυψοῖ» (ἔ.ἄ. 4). Ὁ Κύριος π.χ. ἐπέτρεψε ἡ παλαιὰ ῾Ρωσία νὰ ἁλωθῇ ἀπὸ τοὺς μπολσεβίκους γιὰ τὶς ἁμαρτίες τοῦ λαοῦ, κατόπιν ὡς Σοβιετικὴ Ἕνωσι, ποὺ εἶχε τὸν ἀθεϊσμὸ στὴ βάσι της νὰ διαλυθῇ καὶ πάλι μὲ τὶς εὐχὲς τῶν μαρτύρων καὶ τῶν ὁσίων της νὰ ξαναβρῇ τὴ δύναμί της.
Σήμερα βλέπουμε ὅλη τὴν ἀνθρωπότητα νὰ ἔχῃ λυσσάξει γιὰ τὸ ποιός θὰ ἐπικρατήσῃ. Ἑτοιμάζονται ἀκόμη καὶ γιὰ πυρηνικὸ πόλεμο, λὲς καὶ θὰ μποροῦσε νὰ βγῇ κάποιος νικητὴς μετὰ ἀπὸ αὐτόν, γιὰ νὰ βασιλεύσῃ μέσα ἀπὸ τὰ πυρηνικὰ καταφύγια στὰ καμμένα ἀποκαΐδια ἑνὸς ἐρειπωμένου κόσμου. Ἡ παράνοια στὸ ἀποκορύφωμά της.
Ἀλλὰ καὶ στὶς διαπροσωπικὲς σχέσεις τῶν ἀνθρώπων, τὸ ζητούμενο εἶνε ποιός θὰ ἐπικρατήσῃ, τίνος τὸ θέλημα θὰ γίνῃ. Ἔλειψε ἡ ἀνοχή, ἡ κατανόησι, ἡ ἀγάπη.
Ἀντίθετα μ᾽ ἐμᾶς, ὁ μόνος Δυνατός, ὁ Θεός, ταπεινώνεται, ἀδυνατίζῃ φαινομενικά, μὲ τὴν ἐνανθρώπησί Του γινόμενος βρέφος, γιὰ νὰ μᾶς ὑψώσῃ, νὰ δυναμώσῃ ἐμᾶς τοὺς ἀδύναμους, τοὺς ἐξουθενημένους.
Μόνο λοιπὸν ὅταν ζήσουμε καὶ συνειδητοποιήσουμε τὴν ἀδυναμία μας, τότε στρεφόμαστε πρὸς Αὐτόν· καὶ τότε, ὅταν Ἐκεῖνος μᾶς δώσῃ τὴ δύναμί Του, φτάνουμε μὲ τὴ χάρι Του στὸ τέλος, στὸ σκοπό μας. Γι᾽ αὐτὸ εἶπε στὸν Παῦλο· «Ἡ δύναμίς μου ἐν ἀσθενείᾳ [= ἀδυναμίᾳ] τελειοῦται» (Β´ Κορ. 12,9). «Τόξον δυνατῶν ἠσθένησε, καὶ ἀσθενοῦντες περιεζώσαντο δύναμιν» (Α´ Βασ. 9, 4).
Ὁ μακαριστὸς π. Αὐγουστῖνος μᾶς τονίζει· «Πηγαίνεις κόντρα μὲ τὸ Θεό; θὰ γίνῃς στάχτη. Ὁ,τιδήποτε καὶ ἂν εἶσαι, ὁσοδήποτε καὶ ἂν καυχᾶσαι, εἴτε γιὰ τὴν ἐπιστήμη σου εἴτε γιὰ τὴ δύναμί σου εἴτε γιὰ τὴν ὀμορφιά σου εἴτε γιὰ ὁποιοδήποτε ἄλλο ἐπίγειο ἀγαθό, θὰ γίνῃς στάχτη» (φυλλάδιο «Κυριακή», φ. 2497, 15-8-22).
Ὁ Θεὸς συνέκλεισε ὅλο τὸν παλαιὸ κόσμο πρὸ τῆς ἐνανθρωπήσεώς Του μέσα στὴν ἀπείθεια, στὴν ἀνομία (῾βλ. Ρωμ. 11,32), γιὰ νὰ ἐκζητήσουν τὸ ἔλεός Του καὶ νὰ τοὺς ἐλεήσῃ. Ἔτσι μπορεῖ νὰ ἐπιτρέψῃ νὰ συγκλειστοῦμε ὅλοι στὴ μανία τῆς κυριαρχίας καὶ νὰ γίνῃ αὐτὸς ὁ πόλεμος, γιὰ νὰ ταπεινωθῇ ξανὰ ἡ ἀνθρωπότης καὶ νὰ βρῇ τὸ δρόμο της, στρεφόμενη πρὸς Αὐτόν, μὲ ὅλη τὴν καρδιά της.
Εἴθε τὰ φετινὰ Χριστούγεννα νὰ ἐγκύψουμε στὸ μυστήριο τοῦ ἐνανθρωπήσαντος Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ καὶ νὰ διδαχθοῦμε ἀπὸ τὴν ἑκουσία ἀδυναμία Του.