«Καλοῦμε τὸν Ἑλληνικὸ λαὸ νὰ μὴ βιαστεῖ νὰ παραλάβει τὴν νέα ταυτότητα καὶ νὰ ἐπαγρυπνεῖ γιὰ τὴν πνευματική του ἐλευθερία»
Ἀθήνα, 6 Αὐγούστου 2023
Τὰ Ὀρθόδοξα Χριστιανικὰ Σωματεῖα ἀπὸ ὅλη τὴν Ἑλλάδα ποὺ ὑπογράφουν τὸ κείμενο αὐτό, ἐκφράζουν τὴν ἔντονη διαμαρτυρία τους πρὸς τὴν Ἑλληνικὴ Κυβέρνηση, γιὰ τὴν προαναγγελλόμενη κυκλοφορία ἠλεκτρονικῶν (ψηφιακῶν) ταυτοτήτων ἀπὸ τὸν ἐρχόμενο Σεπτέμβριο, ἔπειτα ἀπὸ περίπου 40 χρόνια σταθερῆς λαϊκῆς ἀποδοκιμασίας καὶ ἀπόρριψης παρομοίων κυβερνητικῶν προσπαθειῶν.
Ὡς πιστὰ μέλῃ τῆς Ἐκκλησίας, παραμένουμε προσηλωμένοι στὶς συνοδικὲς ἀποφάσεις τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος (1993, 2626/1997, 2641/1998) καὶ στὴν παρακαταθήκη τῶν συγχρόνων σεβασμίων καὶ ἁγίων Γερόντων, οἱ ὁποῖοι μας συνέστησαν νὰ μὴν παραλάβουμε καμία τέτοιου εἴδους ταυτότητα, μὲ τὴν ὁποία, ὅπως ἐξηγοῦμε παρακάτω, παραδίδουμε μετὰ βεβαιότητος τὴ θεόσδοτη ἐλευθερία μας στὸ ψηφιακὸ κράτος.
Ὑπενθυμίζουμε ὅτι ἡ Ἱερὰ Σύνοδος σὲ ἀνακοινωθέν της κατὰ τὴν 17η Νοεμβρίου 2010 διεμήνυσε ὅτι «ἡ Ἐκκλησία εἶναι ὑποχρεωμένη νὰ διαφυλάττει τήν ἐλευθερία τοῦ προσώπου καὶ νά ὑπερασπίζεται τὴν ἀκεραιότητα τῆς πίστεως. Γι᾽ αὐτό: α) ἡ “Κάρτα τοῦ Πολίτη” δὲν πρέπει νὰ περιέχει κατ᾽ οὐδένα τρόπο, ἐμφανῆ ἤ ἀφανῆ, τόν ἀριθμὸ “666” β) ἐπίσης κατ᾽ οὐδένα τρόπο πρέπει μὲ αὐτὴ νὰ παραβιάζονται οἱ προσωπικὲς ἐλευθερίες».
Εἶναι ἀναπόφευκτο τὸ ἀπαράδεκτο τῆς παραβιάσεως τῶν προσωπικῶν ἐλευθεριῶν ἀπὸ τὴν ἐπιβολὴ τῆς ἠλεκτρονικῆς ταυτότητας καθὼς ὡς ἄμεσες συνέπειές της ἀκολουθοῦν ἡ ἀριθμοποίηση, τὸ ψηφιακὸ φακέλωμα, καὶ κυρίως ἡ παντοδυναμία τοῦ κράτους ἀπέναντι στὸν πολίτη, ὁ ὁποῖος ὅπως μᾶς ἔχουν δείξει ἄλλες ἐμπορικὲς ψηφιακὲς ἐφαρμογές, εὔκολα ὑποκύπτει στὸ νὰ ἐκχωρήσει τὴ ζωὴ καὶ τὴν ἐλευθερία του, γιὰ λίγη ψηφιακὴ εὐκολία. Εἶναι ἀποδεδειγμένο τεχνολογικὰ ὅτι ἡ ἰχνηλάτηση τῶν ἐνεργειῶν κάθε ἀτόμου, καὶ ἡ δυνατότητα ἐνεργοποίησης τῆς παρακολούθησής του, εἴτε μὲ τὴν ἴδια τὴν ταυτότητα μέσῳ τῶν οἱωνδήποτε σημείων ταυτοποίησης, εἴτε μὲ τὴν παράλληλη χρήση ἐφαρμογῶν κινητοῦ τηλεφώνου τύπου “COVID-pass” ἢ “Gov.gr Wallet”, θέτει τὰ θεμέλια γιὰ τὴν 24ωρη παρακολούθηση τοῦ πολίτη. Ἡ δὲ προάσπιση τῆς ἐλευθερίας τῶν ἀνθρώπων συνιστᾷ θεμελιῶδες ἔργο τῆς Ἐκκλησίας, ἡ Ὁποία ὡς Μητέρα ἐνδιαφέρεται γιὰ ὅλες τίς ἐκφάνσεις τοῦ βίου τῶν τέκνων Της.
Παράλληλα δὲν μᾶς διαφεύγει ἡ μεγάλη εἰκόνα. Τὰ ἐπὶ μέρους προσωπικὰ δεδομένα καθενὸς πολίτη ὅσο ἀσήμαντα καὶ νὰ εἶναι, ὅταν συλλέγονται ἀπὸ ὅλους τοὺς πολῖτες συνολικὰ καὶ ἀποθηκεύονται στὶς τεράστιες βάσεις δεδομένων ποὺ θὰ σχηματισθοῦν, εἶναι χρυσὸς στὰ χέρια αὐτῶν ποὺ μέσα ἀπὸ τὴν ἐξόρυξη καὶ τὴν μαζικὴ ἐπεξεργασία δεδομένων (data mining καὶ data crunching) θὰ μποροῦν νὰ διαπιστώνουν, νὰ προβλέπουν καὶ φυσικὰ νὰ ἐλέγχουν ἀκόμη καὶ συμπεριφορὲς τοῦ γενικοῦ πληθυσμοῦ. Τὸ ζήτημα λοιπὸν δὲν μᾶς ἀφορᾷ μόνο ὡς ἄτομα, ὡς πρόσωπα. Μᾶς ἀφορᾷ ὡς κοινωνία, ὡς Ἔθνος. Ποιός θὰ ἔχει πρόσβαση σὲ αὐτὲς τίς βάσεις δεδομένων; Ἐμεῖς θὰ μποροῦμε; Μόνο τὸ κράτος; Ἰδιῶτες; Τρίτες χῶρες; Ποιός θὰ μπορεῖ νὰ τὶς ἐπεξεργαστεῖ; Τὸ Ὑπουργεῖο Προστασίας τοῦ Πολίτη δὲν ἀναφέρει τίποτε. Δὲν δείχνει νὰ προβληματίζεται οὔτε κἂν νὰ νοιάζεται γιὰ κάτι ἀπὸ αὐτά.
Γιὰ ἐμᾶς τίθενται καθαρὰ α) θέμα τῆς ἀπόλυτης καταπάτησης τῶν ἀτομικῶν καὶ κοινωνικῶν ἐλευθεριῶν, β) θέμα ἐθνικῆς ἀσφάλειας καὶ τὸ σημαντικότερο γ) θέμα πίστης: ἡ ἀριθμοποίηση τοῦ προσώπου καὶ ἡ καταπάτηση τῆς θεόσδοτης ἐλευθερίας τοῦ ἀνθρώπου ποὺ εἶναι εἰκόνα Θεοῦ – μὲ σαφέστατες ἐσχατολογικὲς διαστάσεις – ἀσύμβατες πρὸς τὴν Χριστιανικὴ πίστη.
Καλοῦμε τὴν Κυβέρνηση νὰ σεβαστεῖ τὶς θρησκευτικὲς εὐαισθησίες καὶ τὶς ἐν γένει ἀνησυχίες τοῦ Ἑλληνικοῦ λαοῦ καὶ νὰ ἀναιρέσει τὴν ἔκδοσή της.
Ἀντιπροτείνουμε τὴν ἔκδοση νέων χάρτινων ἢ πλαστικῶν – μὴ ἠλεκτρονικῶν – ταυτοτήτων μὲ ὑψηλὴ τεχνολογία ὑδατογραφημάτων ποὺ νὰ ἐξασφαλίζουν τὴν αὐθεντικότητά τους καὶ νὰ μηδενίζουν πρακτικὰ τὴν δυνατότητα παραχάραξής τους, ὥστε νὰ ἀποφευχθεῖ ἡ μεγάλη ἀναταραχὴ ποὺ θὰ δημιουργηθεῖ στὴν κοινωνία σὲ περίπτωση ἔκδοσης καὶ ὑποχρεωτικότητας τῆς ἠλεκτρονικῆς ταυτότητας.
Καλοῦμε, ἐπιπλέον, τὴν Κυβέρνηση νὰ μὴν προσδώσει στὴν ταυτότητα καμία ἄλλη χρήση πέραν τῆς ταυτοποίησης και σὲ καμία περίπτωση νὰ μὴν τὴν ἀναγάγει σὲ κάρτα δικαιωμάτων καὶ «κλειδὶ» τοῦ πολίτη γιὰ τὴν ψηφιακὴ διακυβέρνηση, γεγονὸς ποὺ θὰ καταστήσει τὸν πολίτη δέσμιο τοῦ ψηφιακοῦ κράτους και τὰ δικαιώματά του ἐξαρτώμενα ἀπὸ τὶς διαθέσεις τῆς κάθε κυβέρνησης στὴν καλύτερη περίπτωση. Ὁ σκεπτικισμὸς ἀπέναντι στὴν ἠλεκτρονικὴ ταυτότητα δὲν εἶναι δεῖγμα ὀπισθοδρόμησης. Εἶναι ἀπόδειξη ὅτι οἱ Ἕλληνες πολῖτες καὶ ἰδιαίτερα οἱ Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί, ἐπαγρυπνοῦμε γιὰ τὴν Πίστη μας, τὴν Πατρίδα μας καὶ τὴν Δημοκρατία. Δὲν εἴμαστε οἱ μόνοι. Ἀρκεῖ κανεὶς νὰ ἐξετάσει τὸν κατάλογο τῶν χωρῶν ποὺ δὲν ἔχουν υἱοθετήσει τὶς ἠλεκτρονικὲς ταυτότητες ἢ ποὺ τὶς ἔχουν ἁπλὰ προαιρετικές. Οἱ ΗΠΑ, ἡ Γαλλία, ἡ Ἰταλία, ἡ Ἰρλανδία ἡ Σουηδία, ἡ Νορβηγία, ἡ Δανία, ἡ Ἑλβετία, ἡ Ὁλλανδία, ἡ Φινλανδία, εἶναι μερικὲς μόνο ἀπὸ τὶς χῶρες ὅπου ἡ ταυτότητα δὲν εἶναι ὑποχρεωτικὴ στοὺς πολῖτες. Οἱ πολῖτες τῆς Αὐστραλίας, τοῦ Καναδᾶ, τῆς Νέας Ζηλανδίας, τοῦ Ἡνωμένου Βασιλείου, τῆς Ἰαπωνίας ἀνάμεσα σὲ πολλὲς ἄλλες χῶρες δὲν ἔχουν κἂν ταυτότητα.
Καλοῦμε, τέλος, τὸν Ἑλληνικὸ λαό, νὰ μὴ βιαστεῖ νὰ παραλάβει τὴν νέα ταυτότητα καὶ νὰ ἐπαγρυπνεῖ γιὰ τὴν πνευματική του ἐλευθερία, νὰ συνεχίσει νὰ χρησιμοποιεῖ τὰ συμβατικὰ μέσα ταυτοποίησης καὶ νὰ ἀποφεύγει παντελῶς ὅλα τὰ ἀντίστοιχα ψηφιακὰ μέσα ταυτοποίησης, εἴτε σὲ μορφὴ ἔξυπνων ἐφαρμογῶν τύπου Gov.gr Wallet εἴτε σὲ μορφὴ κάρτας-ταυτότητας ποὺ σχεδιάζει ἡ κυβέρνηση νὰ ὑλοποιήσει.
ΤΑ ΟΡΘΟΔΟΞΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ
ΣΩΜΑΤΕΙΑ
Σ.τ.σ.: Ὑπενθυμίζουμε, ὅτι ἡ τότε ἑλληνικὴ ἀριστερὰ εἶχε χαρακτηρίσει τὸν νόμο γιὰ τὸ ΕΚΑΜ «ἐλευθεριοκτόνο». Αὐτὸν τὸν χαρακτηρισμὸ υἱοθέτησε καὶ ὁ μακαριστὸς μητροπολίτης Φλωρίνης Αὐγουστῖνος (βλ. «Καιροὶ ἀποκαλύψεως», ἔκδ. «Ὁ Σταυρός», Ἀθῆναι 1992, σελ. 88), ὁ ὁποῖος ἐπὶ πλέον εἶχε ἐπισημάνει τὴν ὄχι τυχαία ἐξάπλωσι τοῦ ἀριθμοῦ 666 καὶ τὴν προσπάθεια κρατικῆς ἐπιβολῆς του.
Ὁ δὲ ἅγιος Παΐσιος χαρακτηριστικὰ εἶχε πεῖ ὅτι αὐτὴ ἡ ταυτότητα στὴν ὁποία θὰ θελήσουν νὰ συγκεντρώσουν ὅλες τὶς ἄλλες «δὲν εἶναι σφράγισμα, εἶναι ἡ εἰσαγωγὴ τοῦ σφραγίσματος» («Πνευματικὴ Ἀφύπνιση», Γέροντος Παϊσίου, Ἱεροῦ Ἡσυχαστηρίου Εὐαγγελιστὴς Ἰωάννης ὁ Θεολόγος – Σουρωτὴ Θεσσαλονίκης) καί, ἂν τὴ δεχτοῦμε, αὐτὸ θά ᾽νε πτῶσι.