Θ᾽ ἀφεθῇ ἐλεύθερος νὰ βλάψῃ;

Ἡ πρόθεσι τοῦ πατριάρχου ἐπιβεβαιώθηκε. Εἶνε σαφής. Ἡ ἐπιθυμία του γιὰ σταθερῶς κοινὸ ἑ­ορτασμὸ τοῦ Πάσχα μὲ τὸν πάπα δὲν ἀποκρύπτεται. Τὸ ἐννοεῖ, τὸ θέλει, τὸ λέει καθαρά.

Αὐτὸ καὶ μόνο ἀρκεῖ γιὰ νὰ σημάνῃ συν­αγερμὸ ἐγρηγόρσεως, νὰ ἐγείρῃ ξεκάθαρη διαφωνία, νὰ προκαλέσῃ τὴν εἰλικρινῆ καὶ τίμια δήλωσι· Παναγιώτατε, νὰ τὸ γνωρίζε­τε, δὲν μποροῦμε νὰ Σᾶς ἀκολουθήσουμε!

Θὰ σπεύσῃ νὰ μᾶς ἐπιρρίψῃ τὴν μομφή, ὅτι ἔτσι προκαλοῦμε διχασμό. Ἀ­παν­τοῦμε ἀπὸ τώρα. Τὸν διχασμὸ προκαλεῖ πάντοτε ὁ νεωτερισμός, ὄχι ἡ σταθηρὰ παραμονὴ στὴν ἐκκλησιαστικὴ παράδοσι αἰώνων. Ἐ­πιστρέφουμε λοιπὸν τὴν μομφὴ καὶ ἀντιστρέφουμε τὸ σκεπτικό. Μισοῦντες τὸν διχασμὸ παρρησιαζόμεθα, δηλώνουμε τὴν αἰτιολογημένη διαφωνία, ἀκριβῶς γιὰ νὰ διασωθῇ ἡ ὁμόνοια καὶ συμφωνία, ἡ ὁποία διὰ τοῦ νεωτερισμοῦ πλήττεται καὶ ἀνατρέπεται. Αὐτὸ βλέπει πολ­λὲς φορὲς ὁ μελετητὴς τῆς ἐκ­κλησιαστικῆς ἱστορίας.

Πρόσφορη τώρα εἶνε καὶ ἡ περίπτωσις τοῦ Περιστερίου, ὅ­που ἡ νεωτερικὴ ἀπόφασι τοῦ ἐπισκόπου γιὰ ἀ­πομάκρυνσι τοῦ Ἐ­σταυρωμένου ἀπὸ τὴν αἰωνόβια θέ­σι του στὸ ἱε­ρὸ βῆμα πίσω ἀπὸ τὴν ἁγία τράπεζα ἔχει διχάσει σοβαρὰ κλῆρο καὶ λαό.

Ἄλλη ἐπίσης διδακτικὴ περίπτωσις (λό­γῳ συμπληρώσεως αἰῶ­νος) εἶνε ἡ τολμηθεῖσα ἀλλαγὴ τοῦ Ἡμερολογίου, ποὺ ῥίπτει φῶς καὶ σὲ κάθε νεώτερη παρομοία κίνησι. Τὸ 1924, παρὰ τὴν συμπα­γῆ διαφωνίαν «πασῶν τῶν ἁγί­ων τοῦ Θεοῦ ἐκκλησιῶν», ἕνας πάντολμος κληρικός, ὁ ὁποῖος μὲ ἀτάκτους στοχευμένους «σάλτους» ἐπέρασε ἀπὸ σχεδὸν ὅ­λες τὶς καίριες διοικητι­κὲς θέσεις, κατέλαβε καὶ τὸν θρό­νο τῆς Κωνσταντινουπόλεως, ἐπέβαλε μὲ τὸ ἔτσι θέλω τὴν βούλησί του. Καὶ ἐκεῖ­νος μὲν ἀπῆλθε καὶ ἐτάφη, τὶς συνέπει­ες ὅμως τῆς πει­σμο­νῆς του ὑφίσταται ἀκόμη μέχρι σήμερα ἡ Ἐκκλησία τοῦ Θεοῦ. Ποιός εὐθύνεται γιὰ τὸν διχα­σμὸ τοῦ Ἡμερολογίου; Δὲν χωρεῖ ἀμ­φιβολία· ὁ Μεταξάκης.

Ἔτσι καὶ στὸ ζήτημα τοῦ πασχαλίου τώρα. Δὲν θὰ εἶνε ὑποκριτικό, ὁ νέος τολ­μητίας νὰ ὑποδυθῇ τὸν ἀθῷο καὶ νὰ ἐπιρρίψῃ τὴν εὐθύνη τοῦ νέου σχίσματος, ποὺ αὐτὸς θὰ προκαλέσῃ, στὸν ἁ­πλὸ πιστό, ὁ ὁποῖος διὰ λόγους συνειδήσεως ἀδυνατεῖ νὰ τὸν ἀκολουθήσῃ, καὶ τοῦ τὸ λέγει εἰλικρινῶς, εὐ­θέως καὶ ἐγ­καίρως;

Ἡ τιμία λοιπὸν ἄρνησίς μας δηλώνεται ἀπὸ τοῦδε σαφῶς. Διότι ὁ ἑορ­τα­­σμὸς τοῦ πάσχα τὴν ἴδια ἡμερομηνία μὲ τὸν πάπα κατὰ τὸ ἔτος 2025 εἶ­νε συμπτωματικός (τὸ ἴδιο συνέβη καὶ κατὰ τὰ ἔτη 1974, 1977, 1980, 1984, 1987, 1990, 2001, 2004, 2007, 2010, 2011, 2014, 2017· ἀλλ᾽ αὐτὸ ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκ­κλησία τὸ ἀντιπαρέρχεται ἄνευ σημασίας), ἐνῷ ὁ ἐξαγγελλόμενος καὶ ἐ­πιδι­ωκό­με­νος ἀπὸ τοῦ 2026 συνεορτασμὸς μετὰ τοῦ αἱ­ρεσιάρχου θὰ εἶνε μόνιμος. Καὶ διὰ τοῦτο ἐμποδισμένος. Διότι αὐ­τὸν ὁ πατριάρχης τὸν φορτίζει μὲ σημασίαν καὶ διάρκειαν καὶ βάθος καὶ πονηρὰν σκοπικόμητα· καὶ συνταύτισιν!

Ὑπάρχει κανεὶς ποὺ δὲν βλέπει ὅτι μᾶς ὁδηγοῦν σὲ ἄθεσμη «ἕνωσι» τῶν «ἑκ­κλησιῶν», σὲ ἄλλη Φερράρα; Μᾶς τὸ λέγουν κατὰ πρόσωπον, τὸ κηρύττουν «ἐπ᾽ ἐκκλησίας γυμνῇ τῇ κεφαλῇ».

Δὲν θὰ τὸν ἀνακόψῃ, λοιπόν, καν­είς; Δὲν θὰ ὑποβληθῇ καμμία σοβαρὰ ἔνστασις, ἔγκυρος παρέμβασις, ἔγκαιρος καταγγελία ἐνώπιον τῆς ἀνὰ τὸν κόσμον Ἐκκλησίας;

Μῆτερ Ὀρθοδοξία, συγκάλεσον τὰ τέ­κνα σου ἐκ τῶν τεσσάρων ἀνέμων, καὶ θέσε φραγμὸν εἰς τὸν ταράσσοντα τὴν εἰρήνην σου. Ἄλλως, ἐὰν ἀφεθῇ, θὰ βλάψῃ «τὴν ἑνότητα τῆς πίστεως καὶ τὴν κοινωνίαν τοῦ ἁγίου Πνεύματος». Καὶ τότε θὰ ἀποστέλλῃς τοὺς ὑ­πηρέτας σου ν᾽ ἀναζητοῦν τὰ τέκνα σου ἀνὰ τὰς ἀγυιὰς καὶ ῥύμας «ἵνα γεμι­σθῇ ὁ οἶκος» τοῦ Πατρός.­